Küllős motorfelni javítása

2013.07.12. 15:17

Üdvözlök mindenkit első bejegyzésem alkalmából!

Vállalkozásomat azért indítottam, hogy küllős motorkerékpár kerekeket újítsak fel, centírozzak, építsek át az ügyfél igényei szerint. Persze többféle küllős kereket is tudok javítani, de a motor a fő profilom.

oldalkocsi kerék.jpg

Többen felhívtak azzal kapcsolatban, hogy a felni deformálódását (peremlehajlás, felütés, nagymértékű görbülés) tudom e javítani. Nekem erre nincsenek megfelelő berendezéseim, én csak használható állapotú alkatrészekkel tudok dolgozni, de megkerestem egy céget akik vállalnak ilyen jellegű javítást és az ezzel kapcsolatos infóimat és gondolataimat szeretném megosztani, hogy mindenki tájékozottabb legyen ebben a témában. A legtöbb esetben ilyenkor gazdaságosabb egy másik felnit venni, lentebb kiderül, hogy miért.

Csak és kizárólag komplett kerékként tudják vállalni a felnijavítást amit megértek, mert kell egy középpont (az agyrész) amihez képest megnézik, hogy hol kell préselgetni-, feszíteni a felnit és kizárólag olyan kereket javítanak, amiben a küllőanyákat lehet mozdítani. Ennek azért van szerepe, mert javítás közben szükséges lehet a küllőket kiakasztani ill. javítás után megfeszíteni azokat és a felnijavítás végeztével a kereket kicentírozni, ezt pedig csak a küllőanyák tekerésével lehet megcsinálni. Vannak esetek amikor könnyen tekerhetőek az anyák (szinte új, vagy jó állapotú keréknél), de vannak olyan esetek amikor ezt nem lehet megtenni. Két esetet vázolok fel:

1.Nagy súlyú-, idős-, cross- vagy erős motoroknál előfordul, hogy a küllőn vagy az anyán (attól függően melyik a puhább) a menet eldeformálódik, esetleg összerohad a kettő és nem lehet tekerni az anyákat. Sajnos csak a küllőcsere majd az összefűzés után következhet javítás.

2. Laza küllőkkel volt használva a kerék, mert nem lett időszakosan karbantartva és a gyorsítás-fékezés "megrángatta" a küllőket és a legtöbb esetben itt is eldeformálódik a menetprofil és mozdíthatatlan kapcsolat jön létre. Ezt még tetőzi az is, hogy a küllők feje is folyamatos rángatásnak volt kitéve, aminek következtében elfáradt-, elvékonyodott az anyag, tehát ha nem cseréljük újra a küllőket, akkor a feszítés után számíthatunk az elpattanásukra.

A felnijavításnál még az is gondot okozhat, ha a vállalkozó kedvű motortulajdonos saját maga szedi szét a kereket és elviszi fényezni-, krómozni-, polírozni-, eloxálni a felnit, de előtte nem nézte, nézette meg a felni állapotát. Néha, a gyakorlottabb szem már kézben fogva látja a felújított felületű felnin, hogy sérült. Vannak emberek akiket nem fog érdekelni, hogy üt a kerék, mert vagy csak kiállításra viszik, vitrinbe teszik, vagy csak alacsony sebességgel közlekednek a motorjukkal, ahol nem érezhető zavaróan a hiba.

Viszont vannak emberek akik mindennapi használatra, nagyobb sebességgel való közlekedésre, esetleg versenycélra szeretnék használni a kétkerekű járművüket.....vagy csak a tökéletest szeretik.

Az utóbbi kategóriába eső embereknek mélyen a pénztárcába kell majd nyúlniuk, hogy jó legyen és szép maradjon a felni. Először is össze kell építeni a kereket, hogy az adott cég a felni egyengetését elvégezhesse. Továbbá a javítás során esetlegesen keletkező sérülések kijavítása miatt a kereket újra szét kell szedni, elvinni kijavíttatni a hibákat (ez krómozott- és eloxált felni esetén csak teljes újra-felületkezeléssel lehetséges), majd ha ez megtörtént a kereket ismételten, de remélhetőleg véglegesen össze lehet fűzni.

Vannak bizonyos esetek amikor javítás közben a felnin horpadások keletkezhetnek, ennek az eltüntetése sokkal nagyobb feladat.

oldalkocsi kerék készen.jpg

Ennél a cégnél egy felnijavítás 25-30000Ft és 1-2 hetet vesz igénybe, de a felület javítás közbeni épségét nem tudják garantálni, tehát ha sérül, még annak a kijavítását is kalkuláljuk bele szétszedéssel és összeépítéssel együtt.

Úgy gondolom, hogy ez bizonyos felnik esetében nem olyan rossz ár. Annak tükrében nem rossz, hogy hányszor kell a küllőket kilazítani-, vagy bizonyos küllőket kiakasztani, hogy jóra meg tudják csinálni a kereket. Nem elhanyagolandó az a tény sem, hogy vannak pótolhatatlan felnik, vagy csak horrorisztikus áron beszerezhető darabok. Valljuk be, hogy az adott cég azért ez utóbbit szem előtt is tartja! Ezért....

Mielőtt bárki a felni javítását szeretné megcsináltatni érdemes az interneten jól körbenézni, mert sok esetben megfizethető áron lehet hozzájutni az új felnihez és vannak esetek amikor a használt is megfelelő választás. Ha a csere-felni megvan, azt összetudom építeni a meglévő kerékaggyal és szükség esetén új küllőkkel.

Azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy számára mi a legjobb-, leggazdaságosabb- és legegyszerűbb megoldás.

Üdvözlettel: www.kerekcity.hu -Ahol a küllős kerekek újjászületnek!
  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekcity.blog.hu/api/trackback/id/tr35401784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása