Sok kerék megfordul a kezeim között, de ritkán van olyanra igény, hogy valamiből jobbat kell csinálni, mint az eredeti. A mostani bejegyzésben egy elektromos kerékpár hátsókerék feljavítását írom le.

Mondjuk ebből a kerékből nem volt nehéz jobbat csinálni, mert a kínai gyárban nem fektettek sok energiát sem a tervezésbe, sem a kivitelezésbe. Két alapvető konstrukciós hibája volt, de a lehetőségek csak az egyiket engedték kijavítani.

P9220085.JPGAz egyik hiba a sugárirányú küllőzés, ami a kerék kialakításának az egyik leggyengébb fűzési módszere. Ennél a típusú küllőzésnél a küllő a kerékagytól a felniig a legrövidebb úton jut el, nem keresztezi egyik küllő sem a másikat. Ezt a módszert csak neves gyártók használják versenyzésre tervezett kerékpárokhoz ajánlott komplett kerékszetteknél súlymegtakarítás miatt, de ezen kerekek mögött komoly tervezés és anyagminőség van, ami az árukban is tükröződik.

Ennél a keréknél biztos nem a súlymegtakarítás volt ezzel a cél. Én úgy gondolom, hogy az anyagspórolás, a gyorsabb összeépítés és a széria-felni használata volt a motiváló tényező. Egyszóval: spórolás!

Sajnos a normál kerékpárfelni miatt, amit ebbe beleszereltek, nem lehet változtatni a küllőzés kivitelén. A nagy kerékagy miatt a keresztirányú küllőzésnél szükség lenne a felni küllő-furatainak egy bizonyos benyomásra, kidudorodására (amilyet motorfelniknél használnak), ami dőlést engedne a küllőanyáknak.Vannak akik próbálkoznak ezzel az utólagos fűzési megoldással, de a küllők- és a felni is rendellenes feszülésnek lesz kitéve, ami szintén a kerék tönkremeneteléhez vezet. Tehát nem értünk vele semmit, csak a pénztárcánk lett vékonyabb.

Mivel ezek a kerékpárok igen nehéz súlyúak mind az alapot képező bicikli, mind pedig az akkumulátor és a meghajtó-motor miatt, így az előbb leírt indok csak egy lehetőséget ad a "tuningolásra".... A küllőcserét!

Elképzelhető, hogy anyagminőségbeli probléma is van a küllőknél és már az egyszerű küllőcsere is orvosolná a nagy súly miatti állandó küllőtörés problémáját, de ezt csak egy anyag-vizsgálat derítené ki. Én biztosra menve inkább vastagabb küllőt használtam.

P9220083.JPG

A képen szemmel is jól látható az eredeti és a beszerelt küllő között a különbség. A megfelelő küllő-vastagság megválasztása fontos szerephez jut ebben az esetben. Nem elhanyagolandó azért az a tény sem, hogy ez a küllő normális minőségű acélból lett gyártva.

A kerékagy lehetőséget adott az 1mm-el vastagabb küllő beszerelésére, de a nagyobb küllő-anyák miatt a felni lyukait kicsit ki kellett tágítani. Miután ez megtörtént a kereket összeépítettem és beszerelésre került a kerékpárba.

Már csak a hosszútávú tesztelés maradt hátra.

Ha más is szenved a folyamatos küllőtörés miatt, az nyugodtam keressen fel.

Üdvözlettel: www.kerekcity.hu - Ahol a küllős kerekek újjászületnek!

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekcity.blog.hu/api/trackback/id/tr495532673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.