Sajnos még a "nagy gyártók" sem írják elő minden esetben a kötelező szervizkor a küllők feszességének az ellenőrzését és emiatt sok felhasználó sem szentel különösebb figyelmet a küllős kerekek karbantartásának, szervizelésének. Csak akkor szembesülnek vele, hogy a kereket sem ártott volna megnézetni olajcserekor, amikor már majd szét esik alattuk, vagy szól a gumisuk, hogy valami nem stimmel.

Ez egy sok alkatrészből összeállított szerkezet, amiben a használat folyamán  az alkatrészeknek van mozgása (még ha ez menet közben szemmel nem is látszik) és a mozgás következtében az anyagok megnyúlnak, a küllőanyák meglazulnak, a küllők anyagukban elfáradnak.Simson küllő + anya_.JPG

Sok esetben csak nyolcast kapott-, vagy "zörgő" hang esetén (amit a küllők okoznak) jut el hozzám a kerék, de az esetek bizonyos részében a küllőanyák már nem mozdíthatóak, hiába lazák a küllők. Miért is van ez? Több dolog miatt alakulhat ki az a helyzet, hogy a kerék javítását csak küllőcserével lehet kivitelezni.

-Idősebb, vagy minden időjárási körülmények között használt motoroknál az oxidáció a küllőt és az anyát "összegyógyítja".

-Laza küllővel való használat alatt a küllőt minden egyes gyorsítás, ill. fékezés közben rángatjuk, így a küllőn, vagy az anyában a menet eldeformálódik és mozdíthatatlan lesz a kapcsolat.

Mint minden esetben, itt is egy kontroll sokkal olcsóbb lett volna, mint egy teljes átépítés. Arról nem is beszélve, hogy ha a kerékre is folyamatosan van figyelve, akkor sokkal kevésbé érhet minket kellemetlen meglepetés. Eléggé bosszantó amikor egy túra közben kitörik pár küllőnk, vagy éppen arra leszünk figyelmesek, hogy valami furcsa riszálást érzünk menet közben, mert a küllők szinte már nem tartanak semmit.

Sajnos arra nem tudok pontosan válaszolni, hogy egy kereket mennyi időközönként-, ill. mennyi megtett kilométer után kellene szervizelni. Nehéz-, erős motor esetén sokkal előbb, cross felhasználás esetén még hamarabb kell ellenőrizni a küllőfeszességet. Aki nyugodtan akar motorozni annak azt javaslom, hogy normál használat mellett 2-3 évente nézesse meg a kerekét, aki viszont cross-ra használja a motorját, esetleg versenyzésre, annak 1 éves ellenőrzést javaslok.P6230003_resize.JPG

Vannak esetek amikor a küllőcserét a motor kora, vagy a felhasználás jellege (versenyzés) miatt javasolni szoktam, még ha látszólag semmi baja sincs. A komoly terhelés, a karbantartás hiánya vagy a 15-40 év használat alatt sok mindent megélt már az a kerék amit a motorban használunk, tehát egy felújítás után nem érdemes visszatenni az elfáradt, de újra krómozott, újra galvanizált küllőket. Lehet, hogy a régi kerék még sokat futott volna , ha nem piszkálja az ember, de a felületkezelés- és az újbóli megfeszítés miatt számítani lehet a küllők elpattanására. Ez elég bosszantó dolog, amikor készen van a motorunk teljes felújítása.

Mivel ahogy nekem- és másnak sincs röntgenszeme, az anyagfáradás mértékét csak költséges vizsgálatokkal lehetne megállapítani, de ehhez képest a teljes gyári küllőszett ára még barátinak is mondható, hát még az utángyártottaké.

Üdvözlettel: www.kerekcity.hu -Ahol a küllős kerekek újjászületnek!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekcity.blog.hu/api/trackback/id/tr445447113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása